


Kedvezményezett neve: Katona József Színház
Projekt címe: Meseváros
Szerződött támogatás összege: 25.000.000 Ft
Támogatás mértéke (%-ban): 100 %
Projekt befejezési dátuma: 2019. 08. 31.
Projekt azonosító száma: EFOP-3.3.2-16-2016-00117
Az anyanyelv tanulása, a fantázia kibontakozása, a gondolkodás szabadabbá válása, a külső és belső világok iránti megnyílás mind-mind a mesékkel kezdődik. A mesék azonban másra is képesek, saját problémáink megoldásához is segítségül hívhatók. A Meseváros projekt ebből a gondolatból kiindulva alapvetően komplex mesefeldolgozásra épülő színház-, művészetpedagógiai pedagógiai program, ami a megértés mellett a megélést helyezi előtérbe, a résztvevő csoportok életkori sajátosságainak megfelelően, a havi szakkörök, témanapok, táborok, színháztörténeti vetélkedők, tehetséggondozó foglalkozások, kulturális órák során.
A program tematikájának alapját az óvodás és kisiskolás gyermekek esetén a Hamupipőke, A kis gyufaárus lány, Az égígérő paszuly, a felső tagozatosok esetén A rendíthetetlen ólomkatona és A fenyőfa mese adja. A választott alkotások bemutatása minden korosztály esetén művészi eszközökkel zajlik. Ezt követően a megismert mesék feldolgozása, elemzése következik. A hőssé válás, a titkok és tabuk kezelése, a megküzdések lehetősége, a gyermek-felnőtt szerepek állandósága, a céltudatosság megtapasztalása, a démonainkkal való harc olyan meghatározó elemei életünknek, amelyek dramatikus eszközökkel való megismertetése, megéreztetése döntően befolyásolhatja a felnövekvő generáció életfelfogását, hozzáállását, megküzdési technikáit, alapvetően az önképüket. A havi szakköri foglalkozások (félévente 5 alkalom) ezeknek az élethelyzeteknek a feldolgozására épülnek.
A témanapok célcsoportja az óvodás korosztály, valamint minden együttműködő általános iskola tanulói. A félévente 3 alkalommal megtartandó témanapok lehetőséget adnak arra, hogy tágabb értelemben és több résztvevővel is megismertessük a színház világát. A résztvevők kulisszajárásokon vesznek részt, ahol az előadások, a színházi munka háttértevékenységeivel, háttérszereplőivel ismerkednek meg. Látogatást tesznek a szabótárakban, ahol a jelmezkészítés fázisait tekintik meg, jelmezeket próbálnak. A fodrásztárban és a kelléktárban a parókák, bajszok, egyéb álarcok, kellékek mögé bújhatnak. A témanapok célja, hogy a résztvevők fedezzék fel önmagukban a spontaneitást, fel merjék vállalni gondolataikat, véleményüket, önmagukat.
A tábor a megvalósítási időszakban minden együttműködő intézmény számára meghirdetésre kerül 1-1 alkalommal (összesen 123 fő). Egyfajta „hősképző” lesz, amely egy választott mesén keresztül a meseelemek felhasználásával segít a gyermekeknek megnyílni, megélni saját hősiességüket, rátalálni a félelmeik ellenszerére, azaz legyőzni a bennük lakó sárkányt. A foglalkozások során felfedezzük, minek felel meg az életünkben a táltos paripa, a fele királyság, a gonosz mostoha, vagy a hétmérföldes csizma. A tábori résztvevők motivációját növeli a táborindító kirándulás a budapesti mesemúzeumba, ahol részt vesznek a Mesehősök hét próbája foglalkozáson.
A színháztörténeti vetélkedő bővíteni kívánja a résztvevők (40 fő) műveltségi ismereteit, gazdagítja a gyermekek eddig megszerzett tudását, és mindezt élményszerűvé próbálja tenni. A vetélkedő lebonyolítása lehetőséget ad az értékteremtésre, a hagyományos értékek megőrzésére, miközben fejlődik a résztvevők kulturális tudatossága és kifejezőkészsége is.
A Meseváros program a kulturális órák (138 fő) és a tehetséggondozó foglalkozások (24 fő) révén egyben játszóházzá is válik, hiszen a mesék elemzését és értelmezéseit követően, a résztvevők a meseírás folyamatát is megismerik, majd az általuk megírt meséket saját feldolgozásaik alapján játsszák el, abból filmjeleneteket forgatnak, díszlet- és jelmezelemeket készítenek. Ezek a foglalkozások az egyéni és közösségi tanuláshoz is jó alapot teremtenek, miközben fejlődnek a résztvevők kognitív, szociális-személyes és mozgásos kompetenciái is.
A választott foglalkozások mindegyike fejleszti az anyanyelven folytatott kommunikációt, a résztvevők szövegértését, a kulturális tudatosságot és kifejezőkészséget, a meseírás és a filmjelenetek forgatása hozzájárul a kezdeményezőkészség és a vállalkozói kompetenciák kialakításához, erősítéséhez is. A gyermekek által a foglalkozászáró előadásokhoz készített meghívók, plakátok (grafikai szoftverek használatával) a digitális kompetenciák fejlesztését is támogatják. A rendszeres kulturális foglalkozások célja a tanulás tanulásának elsajátítása, a komplex tudás- és személyiségfejlesztés.
A Meseváros programmal az együttműködő intézmények, pedagógusok számára is segítséget kívánunk nyújtani abban, hogy ily módon gazdagítsák a gyermekek foglalkozásokon, tanórákon megszerzett ismereteit, fejlesszék képességeiket a cselekedtetve tanulás megismertetésével.