Ilja próféta újra a Tamási Áron Színházban
A csoda után egy másik meghatározó fontosságú előadást, az Ilja prófétát is felújítja a Tamási Áron Színház társulata.
A Bocsárdi László által rendezett Ilja próféta eredeti bemutatója 2001 decemberében volt, az azt követő időszakban pedig A csoda mellett ez a produkció is jelentős sikereket ért el a nagyközönség és a szakmabeliek körében egyaránt.
Az előadás 2002-ben elnyerte az ATELIER Nemzetközi Színházi Fesztivál Nagydíját, a Kisvárdai Határon Túli Magyar Színházak XIV. Fesztiváljának Nagydíját, Budapest Főváros Önkormányzatának Különdíját, mint a Vendégségben Budapesten – Határon Túli Magyar Színházi Estek rendezvénysorozat legkiemelkedőbb előadása. Ezenkívül 2002-ben részt vett a Szebeni Nemzetközi Színházi Fesztiválon, a Pécsi Országos Színházi Találkozón, és 2003-ban Kolozsváron is bemutatták egy sikeres turné keretében.
Tadeusz Słobodzianek 1992-ben született darabja megtörtént eset alapján íródott. Az 1910-es években Éliás Klimowicz fehéroroszországi parasztember zarándokútra indul a „csodatevő pópához”, hogy ketten, közös imával megszabadítsák a környéket az ott grasszáló hírhedt rablógyilkostól. Miközben Éliás úton van, a rabló meghal, s ezt az eseményt a közeli falvak lakói csodaként értelmezik. Mivel akkoriban a környéken már számos „Szűzanya” és „Keresztelő Szent János” működik, a történtek után Éliást is szentként – Ilja prófétaként – kezdik tisztelni. Lassanként elterjed, hogy Ilja maga a másodjára földre eljövő Jézus Krisztus, ezért a falusiak fejükbe veszik, hogy „hozzásegítik” a Messiást újbóli feltámadásához. Szétosztják egymás között a bibliai történet szerepeit s elindulnak, hogy keresztre feszítsék a prófétát, s ezáltal együtt üdvözülhessenek a Megváltóval.
A fordító, Pászt Patrícia írja: „A történet nem keresztény traktátum, jóval inkább a napjainkra is oly jellemző egyetemes elhülyülés és primitivitás tablója, az emberi sötétség és korlátoltság karikatúrája; az emberség és józan ész manifesztuma az általánosan terjedő szűkagyúság, ostobaság és manipuláció felett.
Az előadás hat új színész közreműködésével került felújításra, velük együtt az új szereposztás tagjai: Pálffy Tibor, Szalma Hajnalka, Kicsid Gizella, Gajzágó Zsuzsa, P. Magyarosi Imola, Erdei Gábor, Szakács László, Nagy Alfréd, Diószegi Attila, Márton Lóránt, Fazakas Misi, D. Albu Annamária, Pál Ferenczi Gyöngyi, Nemes Levente, Mátray László és Nagy Lázár József. Az előadás színpadra állításában Bocsárdi László rendező közvetlen munkatársa volt Bartha József díszlet- és jelmeztervező, valamint Könczei Árpád zeneszerző.
A felújított előadás bemutatójára 2010 március 9-én, kedden este 7 órától kerül sor a színház Kamaratermében. A felújításnak anyagi okai is vannak, de az alkotók elsősorban azért tűzték újra műsorra az előadást, mert az elmúlt kilenc év alatt felnőtt egy újabb generáció, amelynek nem volt alkalma látni ezt a produkciót. Az aktualitásából máig mit sem vesztett Ilja próféta csak a diákoknak lesz bérletes előadás. A műsorra tűzött szabadelőadásokra a helyek korlátozott száma miatt jegyek elővételben a Városi Kulturális Szervezőirodában. Márciusban két szabadelőadás lesz, 14-én és 27-én. Az előadásokra telefonon is bejelentkezhetnek az érdeklődők a Szervezőiroda 0267-312-104-es, 0745-589-214-es és 0728-083-336-os telefonszámain.
Tamási Áron Színház
Tadeusz Słobodzianek 1992-ben született darabja megtörtént eset alapján íródott. Az 1910-es években Éliás Klimowicz fehéroroszországi parasztember zarándokútra indul a „csodatevő pópához”, hogy ketten, közös imával megszabadítsák a környéket az ott grasszáló hírhedt rablógyilkostól. Miközben Éliás úton van, a rabló meghal, s ezt az eseményt a közeli falvak lakói csodaként értelmezik. Mivel akkoriban a környéken már számos „Szűzanya” és „Keresztelő Szent János” működik, a történtek után Éliást is szentként – Ilja prófétaként – kezdik tisztelni. Lassanként elterjed, hogy Ilja maga a másodjára földre eljövő Jézus Krisztus, ezért a falusiak fejükbe veszik, hogy „hozzásegítik” a Messiást újbóli feltámadásához. Szétosztják egymás között a bibliai történet szerepeit s elindulnak, hogy keresztre feszítsék a prófétát, s ezáltal együtt üdvözülhessenek a Megváltóval.
A fordító, Pászt Patrícia írja: „A történet nem keresztény traktátum, jóval inkább a napjainkra is oly jellemző egyetemes elhülyülés és primitivitás tablója, az emberi sötétség és korlátoltság karikatúrája; az emberség és józan ész manifesztuma az általánosan terjedő szűkagyúság, ostobaság és manipuláció felett.
Az előadás hat új színész közreműködésével került felújításra, velük együtt az új szereposztás tagjai: Pálffy Tibor, Szalma Hajnalka, Kicsid Gizella, Gajzágó Zsuzsa, P. Magyarosi Imola, Erdei Gábor, Szakács László, Nagy Alfréd, Diószegi Attila, Márton Lóránt, Fazakas Misi, D. Albu Annamária, Pál Ferenczi Gyöngyi, Nemes Levente, Mátray László és Nagy Lázár József. Az előadás színpadra állításában Bocsárdi László rendező közvetlen munkatársa volt Bartha József díszlet- és jelmeztervező, valamint Könczei Árpád zeneszerző.
A felújított előadás bemutatójára 2010 március 9-én, kedden este 7 órától kerül sor a színház Kamaratermében. A felújításnak anyagi okai is vannak, de az alkotók elsősorban azért tűzték újra műsorra az előadást, mert az elmúlt kilenc év alatt felnőtt egy újabb generáció, amelynek nem volt alkalma látni ezt a produkciót. Az aktualitásából máig mit sem vesztett Ilja próféta csak a diákoknak lesz bérletes előadás. A műsorra tűzött szabadelőadásokra a helyek korlátozott száma miatt jegyek elővételben a Városi Kulturális Szervezőirodában. Márciusban két szabadelőadás lesz, 14-én és 27-én. Az előadásokra telefonon is bejelentkezhetnek az érdeklődők a Szervezőiroda 0267-312-104-es, 0745-589-214-es és 0728-083-336-os telefonszámain.