• Jegyvásárlás
  • Hírlevél
  • m_facebook
  • m_instagram
  • m_youtube
  • Nyitólap
  • Műsor
  • Előadások
    • Bemutatók
    • További előadások
    • Vendégjátékok
    • Események
  • Társulat
  • Jegy
    • Jegytípusok
    • Nézőtér
    • Jegypénztárak
    • Kedvezmények
    • Ajándékutalvány
    • Online jegy
  • Bérlet
    • Bérletkonstrukciók
    • Bérletházak
    • Nézőtér
    • Jegypénztárak
    • Kedvezmények
  • Hírek
  • A színház
    • Pályázatok
    • Technikai információk
    • Támogatók
  • Alapítvány
  • Kapcsolat

Hírek

Senki sem alhat

László Ferenc cikke (Revizor Online)

László Ferenc
2012. június 1.
„a Keresztes Attila rendező és Bodó A. Ottó dramaturg együttműködésével létrejött produkció többnyire jó érzékkel méri a mértéktelenséget, s a színészi játékerő terén sem tűnik éppen sérülékenynek az előadás.” (László Ferenc cikke)

Szatmárnémetiben alighanem komoly kultusza lehet Besenyő Pista bácsiéknak, legalábbis erre utalt a töméntelen eljátszott szóvicc Keresztes Attila kócos humorú, ámde korántsem bájtalan Goldoni-rendezésében.

„Ifjúkoromban megfordultam Chioggiában a büntetőjogi irodaigazgató koadjutoraként, ami rendőrfelügyelő-helyettesi beosztásnak felel meg; rengeteg olyan nagyhangú halásszal, matrózzal és nőcskével akadt dolgom, akinek nincs más szalonja az utcán kívül; ismertem erkölcseiket, furcsa beszédüket, jókedvüket, csúfondáros hajlamukat: emlékeim hozzásegítettek, hogy lefessem őket.”
  Visszaemlékezéseiben így írt az idős Carlo Goldoni egyik legsikeresebb színpadi műve, az 1762-ben bemutatott Chioggiai csetepaté önéletrajzi és szociográfiai hátteréről, s egyszersmind a „népi tárgyú, bárdolatlan vígjáték” máig tartó vonzerejének talán legfőbb titkáról. Amely, úgy lehet, nem más, mint a szertelenségig hajtott bohóság: a hajtépés és sűrű dialóg, az eszközökben nem válogató és a legkevésbé sem emelkedett komikum, a potom cselekményt körülhabzó tenyeres-talpas humor kavalkádja.

A fenti szellemben látott munkához a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulata is, amikor szóviccek özönével árasztotta el a Velencéhez oly közel eső városka kezdetben hófehér kisvilágát. Azt akarom – mondja az indulatos természetű ifjú halász, és közben odamutatja a publikumnak az egyik karját (értsd: azt a karom): ilyen és ehhez hasonló diákviccek és tábortűz melletti tréfák sorjáznak a játékban, s a máskor oly könnyen fanyalgó recenzens ezúttal együtt nevet a közönséggel. Nem azért, mert „a szatmárnémetiektől már ez is szép”, hanem azért, mivel a játék szertelensége majd’ mindvégig jóízű marad. Olykor persze kissé sokat kapunk a kavarodásból, a szerelmi és családi veszekedések purparléjából, s bizonnyal a viccekből is rostálna egy szigorúbb rendező vagy dramaturg. Ám a Keresztes Attila rendező és Bodó A. Ottó dramaturg együttműködésével létrejött produkció többnyire jó érzékkel méri a mértéktelenséget, s a színészi játékerő terén sem tűnik éppen sérülékenynek az előadás.
Hoppá! – hajtogatja felindultan és kérkedőn kedves kiszólását a szenvedelmes halászlegény, Titta Nane, s a szerep megformálója, Szotyori József látható élvezettel adja az izomagyú, bi- és tricepszére kedvese nevét tetováltató vérmes marhát. A gúny- és ragadványnevekkel hiánytalanul ellátott halász- és csipkeverő népség alakítói közül a zajosan gyáva, túlmozgásos bajkeverő, Toffolo (Galló Ernő), a felfújt gumicápájával bajmolódó Beppe (Péter Attila Zsolt), s persze a két pletykamester anya (Lőrincz Ágnes és Némethy Zsuzsa) ugyancsak karakteres figurákként léptek elénk. A közönség körében zajos tetszésre talált Gaál Gyula delirium tremens felé támolygó törvényszolgája is, ám az Agárdy Gábor dalizó modorát Laár András emberábrázoló készségével felszorzó alakítás olykor érezhetően elvetette a színpadi működés ízlésességének kívánatos optimumát.
A jószerint oktalan csetepaté darabbéli elsimítója, a Jegyző, mint az a fentebbi Goldoni-idézetből is kiderülhetett, egyfajta szerzői alakmás. A chioggiai temperamentum viharainak jóindulatú külső szemlélője az ifjú Boros Csaba alakításában derűs zavarral és egyszerre értetlen és mindent értő rokonszenvvel csetlik-botlik a játékban. Fehér ruhájának tisztaságát természetesen ő sem őrizheti meg a darab végéig, s voltaképpen nem is akar távolságot tartani e heveskedő és mégis kedves társaságtól. Az előadás tapsos csúcspontján a Jegyző rákezd a gramofonról felhangzó népszerű Puccini-ária, a Nessun dorma letátogásába, majd éneklésébe, s a társaságában vacsoráló halászokat és kikötői munkásokat ugyancsak hamar elragadja a hév: végül mind együtt zengik Kalaf diadalmas szólamát. Senki sem alhat – hangzik magyarul az ária Pekinget felverő nyitósora, s csendes szunyókálásra ezúttal a Thália nézőterén sem volt módunk. Mint ahogyan okunk sem.

Revizor Online

Kapcsolódó linkek

  • Chioggiai csetepaté Chioggiai csetepaté
  • László Ferenc cikke a Revizor Kritikai Portálon László Ferenc cikke a Revizor Kritikai Portálon
  • Jegyvásárlás
  • Hírlevél
  • m_facebook
  • m_instagram
  • m_youtube
  • Impresszum
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Közérdekű adatok
    • Szervezeti adatok
    • Működési adatok
    • Gazdálkodási adatok