• Jegyvásárlás
  • Hírlevél
  • m_facebook
  • m_instagram
  • m_youtube
  • Nyitólap
  • Műsor
  • Előadások
    • Bemutatók
    • További előadások
    • Vendégjátékok
    • Események
  • Társulat
  • Jegy
    • Jegytípusok
    • Nézőtér
    • Jegypénztárak
    • Kedvezmények
    • Ajándékutalvány
    • Online jegy
  • Bérlet
    • Bérletkonstrukciók
    • Bérletházak
    • Nézőtér
    • Jegypénztárak
    • Kedvezmények
  • Hírek
  • A színház
    • Pályázatok
    • Technikai információk
    • Támogatók
  • Alapítvány
  • Kapcsolat
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1985/1986
  • 1977/1978
  • 1976/1977
  • 1975/1976
  • 1974/1975
  • 1973/1974
  • 1972/1973
  • 1971/1972
  • 1970/1971
Amphitryon

Peter HacksAmphitryon

komédia két részben

Amphitryon

komédia két részben
Kecskeméti Üzemszínház

2004. 07. 01.

Köztudomású, hogy az Amphitryon-témát négy kiváló drámaíró is feldolgozta már. Ez az oka, hogy újra az anyaghoz nyúlok most. Ha ők négyen kevésbé kiválóak, nem lenne indíték eredményeik
átvételére.
Plautus írta meg a legerőteljesebb Amphitryont, Moliére írta a legügyesebbet,
Dryden a legszemtelenebbül érzékit, Kleist a legmélyebbet. A maga módján mindegyik felülmúlhatatlan, érdemes azonban megkísérelni, hátha jeles erényeik ugyanabban a darabban \'is egyesíthetők.
Az anyag „magja\" az a kérdés, mi történik akkor, ha egy isten belekeveredik az emberi társadalom ügyes-bajos dolgaiba. Dőrének tekintjük akkor ezt az istent, nevetséges kizsákmányolóként gúnyolhatjuk: ezt tette Moliére és Dryden. De - így Plautus és Kleist, így én magam - fontosnak is tarthatjuk személyét. Akkor Jupiter
minden emberi lehetőségünk összefoglalója, megtestesítője; akkor -tökéletes emberként jelenik meg a valódi emberek között, ahogyan a majmok között Tarzan. Akkor e világ megzavarója és előrelendítője, amiképpen az emberi tökéletesség képzete mindig is megzavarta és előrelendítette a világot.
A helyzet egérszerre nevetséges és komoly. Plautus és Kleist elválasztotta a
nevetségességet a komolyságtól: Plautus gyönyörűségesen, de megismételhetetlenül, Kleist bonyolultan, ziláltan. Ami Plautusban ma elavult, nem egyéb, mint hogy ő még hitt a görög istenekben; ami Kleistben ma elavult, nem egyéb, mint hogy ő már nem hitt bennük.
(PETER HACKS: „AMPHITRYON\"-OMHOZ)
  • Előadás

Szereposztás

  • JupiterKőszegi Ákos
  • MercuriusSzokolai Péter
  • AmphitryonHegedűs Zoltán
  • SosiasEpres Attila
  • AlcmeneDanyi Judit
  • Az éjBáhner Péter
  • rendezőBodolay
  • díszlettervezőMira János
  • jelmeztervezőGadus Erika

Sajtómegjelenések

Művészek

  • Kőszegi Ákos
  • Szokolai Péter
  • Hegedűs Zoltán
  • Danyi Judit
  • Jegyvásárlás
  • Hírlevél
  • m_facebook
  • m_instagram
  • m_youtube
  • Impresszum
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Közérdekű adatok
    • Szervezeti adatok
    • Működési adatok
    • Gazdálkodási adatok