- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1985/1986
- 1977/1978
- 1976/1977
- 1975/1976
- 1974/1975
- 1973/1974
- 1972/1973
- 1971/1972
- 1970/1971
Az őrült naplója
Ruszt József Stúdiószínház
fordítóMakai Imre
2008. 09. 28.
Gogol kérdése izzóan mai: mi vagyunk őrültek, vagy a világ őrült meg körülöttünk. A nézők az igazi irodalom és a színház találkozásának lehetnek tanúi.
Nyikolaj Vasziljevics Gogol (1809-1852) a népmesei hősök ártatlanságával érkezett Pétervárra, mintegy szerencsét próbálni. Ám mennél jobban kiismerte magát, annál inkább érezte otthontalanságát a nagyvárosban, ahol az ember őrlődik és felőrlődik ábrándjai és a külvilág, képzelgései és a köznapiság között. Álmok és víziók, amelyek megsemmisülnek, nevetségessé válnak a nappal kiábrándító közönségességében. Ez az élmény – a meghasadt létezés élménye – jelenik meg valamennyi pétervári elbeszélésében. Ezekben a „hivatalnoknovellákban” az élet: ésszerűtlenségek halmaza, amelyben a valóság mint rögeszme (Az orr), a rögeszme pedig mint valóság tükröződik (Az őrült naplója). A történet hőse őrült egy őrült világban – és szereti a színházat.
Gogol művészete a színpadon – igazi ünnep. Hatását jól jelzi Dosztojevszkij mondása: „Mindnyájan Gogol Köpenyéből nőttünk ki.”
Nyikolaj Vasziljevics Gogol (1809-1852) a népmesei hősök ártatlanságával érkezett Pétervárra, mintegy szerencsét próbálni. Ám mennél jobban kiismerte magát, annál inkább érezte otthontalanságát a nagyvárosban, ahol az ember őrlődik és felőrlődik ábrándjai és a külvilág, képzelgései és a köznapiság között. Álmok és víziók, amelyek megsemmisülnek, nevetségessé válnak a nappal kiábrándító közönségességében. Ez az élmény – a meghasadt létezés élménye – jelenik meg valamennyi pétervári elbeszélésében. Ezekben a „hivatalnoknovellákban” az élet: ésszerűtlenségek halmaza, amelyben a valóság mint rögeszme (Az orr), a rögeszme pedig mint valóság tükröződik (Az őrült naplója). A történet hőse őrült egy őrült világban – és szereti a színházat.
Gogol művészete a színpadon – igazi ünnep. Hatását jól jelzi Dosztojevszkij mondása: „Mindnyájan Gogol Köpenyéből nőttünk ki.”
- Előadás
Szereposztás
- PopriscsinSirkó László
- rendezőÁdám Tamás
- díszlettervezőMira János
- jelmeztervezőDőry Virág
- irodalmi munkatársMagyar Fruzsina
- dramaturgGyergyádesz László
- fordítóMakai Imre
- ügyelőSirkó Anna
- súgóBa Éva
- rendezőasszisztensSirkó Anna